Vi bruger cookies til at sikre, at websitet fungerer efter hensigten og til at indsamle statistik om brugen af det, så vi kan forbedre din oplevelse på sitet.

×
IntraNote logo

ERFA-møde i andragogikkens tegn

Nogle gange lykkes det ikke at få brugerne til at tage det nyindkøbte it-system til sig. Selvom det er både godt og smart, og it-afdelingen præcist ved, hvordan det bringer værdi, så ændrer folk ikke lige på deres arbejdsgange. Årsagen er ofte, at de ikke er motiverede for at lære at arbejde på en ny måde.

Der ligger en læringsproces i at få alle ombord, hvis it-projektet skal blive en succes. Derfor er det godt at kende det særlige ved voksnes læreprocesser, da voksne lærer på en anden måde end børn. Voksne er orienteret mod, hvordan ny læring bidrager til deres liv, hvorimod børn er orienteret mod den specifikke opgave, der skal læres.

Svært for voksne at lære nyt

Teorien bag voksnes læring hedder andragogik.
Andra betyder mand og agogus betyder at lede. Derfor handler andragogik om, hvordan voksne ledes eller undervises.
Med andragogikken får du blandt andet øje for vanens magt og betydningen af voksnes oparbejdede erfaringer, som kan være svære at udfordre, når der skal læres nyt. Erfaringer og vaner betyder nemlig, at det er vanskeligt at få alle med på vognen, når en ny løsning skal implementeres.

Svært ved at 'få brugerne med', når I implementerer et nyt it-system? Viden om  voksnes læring gør hele forskellen.

Seks vigtige kendetegn

Voksnes læreprocesser har seks kendetegn. Hvis du forstår dem, kan du lettere tilrettelægge processer, som understøtter, at dine kolleger tager det nye it-system til sig. Målet er, at medarbejderne involveres, motiveres og undervises bedst muligt, når en ny it-løsning skal implementeres eller relanceres.

De seks kendetegn ved voksnes læring er:

  • Behov for viden
  • Selvforståelse
  • Erfaring
  • Læringsparathed
  • Orienteringen mod læring
  • Motivation

Har du disse principper i baghovedet, når dine medarbejdere skal igennem en forandringsproces, vil du kunne skabe bedre læreprocesser. Det er nemlig ikke alene den gode it-løsning, som skaber effektivitet, men de mennesker som bruger den, der gør den store forskel. Derfor skal medarbejderne selvfølgelig involveres, motiveres og undervises i at bruge løsningen.

ERFA-møder med masser af inspiration og nye ideer

Andragogikken var på programmet på årets ERFA-møder for IntraNote-kunder. Målet var at dele viden om andragogik og inspirere til at skabe det bedste fundament for videndeling.

ERFA-dagen for IntraNote Workspace-kunderne bød også på gruppearbejde. I stedet for det vanlige gruppearbejde med afslutningsvise præsentationer i plenum, og begrænset taletid til den enkelte, anvendtes en gruppearbejdsstruktur fra Cooperative Learning.
To deltagere blev sendt på en rejse rundt i grupperne til en snak om deres erfaringer med at skabe aktivitet på intranettet. Det summede i grupperne, og alle fik mulighed for at inspirere og blive inspireret. Konkrete forslag til at skabe øget aktivitet kom på bordet. Fx fandt deltagerne i grupperne frem til, at nem adgang til arbejdsinstrukser, systemer og manualer, og direkte sign on til ferie, vil være gode måder til at skabe aktivitet for de mindst aktive intranetbrugere. Samtidig blev det klart, at intranettet også kan spille en vigtig rolle i on-boarding processer, og ideer hertil blev præsenteret. Deltagerne fik konkret inspiration med hjem fra hinanden, som de kunne anvende direkte i deres praksis.

Jeg håber, at jeg på ERFA-dagene inspirerede kunderne lige så meget, som de inspirerede mig. Dagene gav mig en ny indsigt i den virkelighed, som IntraNotes kunder til daglig møder, når de med stor passion former og tilpasser IntraNotes it-løsninger til deres arbejdskontekst.

IntraNote har netop lavet en e-bog om andragogik, som du kan hente her, hvis du vil vide mere om teorien:

New call-to-action

Relaterede indlæg

Skal dit it-projekt lykkes? Forstå generation X,Y og Z

IntranetHRProjekthåndtering

Ny i job: Pre-boarding skaber hurtig værdi

IntranetHR

Hvad er meningen med arbejde(t)?

IntranetHR