Vi bruger cookies til at sikre, at websitet fungerer efter hensigten og til at indsamle statistik om brugen af det, så vi kan forbedre din oplevelse på sitet.

×
IntraNote logo

Overblik: SharePoint eller ej? Hvad skal IT-chefen overveje?

Som leverandør af produkter, der anvendes til intern kommunikation og dokumentstyring, er det naturligt for IntraNote at sparke dæk på monstertrucken SharePoint.

I det følgende vil du blive præsenteret for en sammenligning mellem IntraNote WorkSpace og SharePoint. Det er ikke altid muligt at foretage en én-til-én sammenligning, da de to produkter på visse punkter er fundamentalt forskellige – og det samme er de to producenter af produkterne – men vi har gjort et forsøg på at give et øjebliksbillede på situationen lige nu. Table (1)

Pas på de skjulte omkostninger

SharePoint kan virkelig meget. Som i virkelig, virkelig meget. Med SharePoint Online bliver der efter al sandsynlighed mere og mere, man kan trække lige ned fra hylden og gå i gang med. Som bruger har man på fornemmelsen, at man ikke drager nytte af en tiendedel af, hvad systemet kan, hvilket nok er SharePoints største udfordring: Man skal berede sig på en del undervisning af brugere for at komme i gang. Det kan være uoverskueligt at være bidragsyder eller, endnu værre, redaktør på en side eller et site.

Skal du præsentere en ny intranetløsning for ledelsen? Kom nemt omkring det med  vores præsentationsskabelon. Du kan hente den lige her.

Men, ja, du kan stort set lave kaffe med SharePoint, hvis I har de rette kompetencer i huset, og det bliver helt sikkert lettere og lettere at skabe værdi med platformen. Med SharePoint Online er det blevet billigere at have en SharePoint-løsning, men alligevel er den totale omkostning (Total Cost of Ownership) for at starte med SharePoint Online forholdsvis høj, fordi du udover omkostningerne til licens og support også skal sætte ressourcer af til implementering, tilpasning, administration og undervisning. Dertil kommer, at du måske skal have migreret indhold samt tilpasset funktioner og workflows fra en eksisterende installation.

IsbjergVisse kilder indikerer, at de ”skjulte” omkostninger ved en implementering af SharePoint Online udgør op mod 70% af de totale omkostninger det første år.

Hvad koster et godt intranet? IntraNote WorkSpace har en helt anden pris end SharePoint, det er der ingen tvivl om. Du kan eventuelt læse artiklen ”Det koster et godt intranet”, hvis du vil vide mere om det. Held og lykke med dit valg af intranetprodukt – vi er klar til en snak, hvis du er!

New call-to-action

Relaterede indlæg

Skal dit it-projekt lykkes? Forstå generation X,Y og Z

IntranetHRProjekthåndtering

Ny i job: Pre-boarding skaber hurtig værdi

IntranetHR

Hvad er meningen med arbejde(t)?

IntranetHR