IntraNote logo

Har I styr på logistikken på videnslageret?

Varehuse har overblik over, om varerne er på lager, og hvor de er placeret. Uanset hvem der ekspederer. Men hvordan ser det ud på virksomhedens videnslager?

Snorlige rækker med varer, der er ordnet efter indhold og dato. Computerprogrammer, der med et enkelt klik fortæller, hvor den vare, du leder efter, befinder sig. Sådan har de fleste varehuse indrettet sig. Det store overblik giver smidige arbejdsrutiner og ballast i kampen mod konkurrenterne.

Medarbejdernes egne lagersystemer

Alle lagerførende virksomheder har nøje beskrevne processer for varehåndtering, så der altid er styr på, hvor varerne befinder sig, hvor mange der er, og hvem der har adgang til dem.

Hvordan ser det ud med viden? Viden er måske ikke virksomhedens egentlige vare og ansigt udadtil, men viden bærer vigtig information med sig, knytter processer sammen og skaber værdi, der er særegen for den enkelte virksomhed.

Desværre får viden ofte lov til at flyde tilfældigt rundt i virksomheden - uden regler for, hvor informationerne skal gemmes, hvem der skal kunne tilgå dem, og hvor længe de er relevante.  Det svarer faktisk til, at den enkelte medarbejder i varehuset har sit eget lager og logistiksystem – opbygget efter egne regler og principper.

Viden bliver simpelthen ikke betragtet på lige fod med virksomhedens øvrige produkter og ydelser. Man passer ikke lige så godt på medarbejdernes viden, som man passer på varerne ude på lageret. Her er der både elektroniske oversigter, varslingssystemer, pakketeringsregler og temperaturstyring. Hvis man sidestiller viden med en lagervare, vil det svare til, at der ofte er flere forskellige lagre i forskellige bygninger, ingen eller kun ustabile reoler at lægge varerne på, halvfærdige lageroversigter og et ukendt antal nøgler til lageret i omløb.

Vil du vide mere om, hvordan IntraNote kan hjælpe din organisation med at  arbejde smart og effektivt? Send os en besked, og du hører hurtigt fra os.

Ingen kender værdien

Når medarbejderne har svært ved at lagre og genfinde viden, bliver det ofte op til den enkelte selv at finde ud af, hvor og hvordan deres viden skal håndteres. Resultatet er et antal af hjemmestrikkede, uhensigtsmæssige løsninger – fx på fællesdrevet, på intranettet, på det personlige drev eller i skyen.

Det går som regel fint nok. I et stykke tid. Men når en medarbejder går hjem, bliver syg eller forlader virksomheden, så lukker en stor del af lageret ned. Og de rester, der er tilbage i virksomheden, er svære at finde rundt i.  Så kender ledelsen egentlig virksomhedens reelle værdi? Og ved de, hvor meget viden, der er - og hvordan man får fat i den?

Mange virksomheder er langt mere sårbare, end de aner. Simpelthen fordi de mangler retningslinjer for, hvordan råstoffet (viden) i det vigtigste aktiv (medarbejderne) bør behandles og opbevares.

Læs om IntraNotes løsninger, og hvordan I kan få styr på jeres videnslager - eller kontakt os pr. mail eller på telefon 70269500 for yderligere information.

New call-to-action