IntraNote logo

Gør samarbejde og vidensdeling til et konkurrenceparameter

Effektive digitale samarbejdsværktøjer udnytter, at medarbejderne er vant til at begå sig på sociale medier. Når de i en arbejdssituation søger og deler viden på samme måde, som de gør på fx Linkedin, øger det produktiviteten.

En virksomheds konkurrencefordele bliver målt på, hvor hurtigt den kan bringe de rigtige løsninger på markedet. Jo bedre man er til at opfange de ændringer, der sker i kundernes præferencer, jo hurtigere kan man omsætte den viden til reel forretning.

Men det er også relevant at se på, hvordan de menneskelige ressourcer kan bringes direkte i spil. Det gælder især kategorien vidensmedarbejdere, som bidrager til virksomhedens bundlinje ved at tænke, samarbejde og agere med kolleger, konsulenter, partnere, leverandører og producenter, som på forskellig vis knytter sig til virksomheden.

Halvanden måneds digitalt samarbejde om året

Medarbejdere bruger i gennemsnit 14% af deres arbejdstid på at samarbejde med andre om dokumenter. Det fremgår af rapporten, Better Tools Mean Happier and More Productive Workers, som Ostermann Research har udgivet.

Undersøgelsen fra Ostermann viser, at vidensmedarbejdere på en typisk måned i gennemsnit opretter 35,8 dokumenter, som andre skal bidrage til. Og selv bliver en vidensmedarbejder bedt om at samarbejde på gennemsnitligt 33,6 dokumenter om måneden. Det svarer til, at en vidensmedarbejder på den ene eller anden måde er involveret i samarbejde på 840 dokumenter om året. Hvis vi - lavt sat - antager, at der kræves 20 minutter på hvert dokument, svarer det til 37 arbejdsdage. Altså mere end halvanden måneds effektiv arbejdstid.

Hvis denne investering af menneskelig kapital for alvor skal bringe et udbytte, kræver det, at medarbejderne har adgang til effektive samarbejdsværktøjer til vidensdeling.

Udnyt medarbejdernes brug af sociale medier

En effektiv digital samarbejdsplatform sikrer, at indhold (data og informationer) flyder let og sikkert mellem de parter, der er involveret i processen.

Rigtig mange har taget Linkedin til sig. De deler flittigt viden og informationer med netværk eller de grupper, de er medlemmer af. Og de gør det hurtigt og nemt på forskellige devices. Virksomheden kan kigge de sociale platforme over skulderen. De kan replikere de mekanismer, som får medarbejderne til at dele deres viden med andre.

Det handler om at skabe et forum, hvor medarbejderen kan stille online spørgsmål, poste kommentarer, slå meddelelser op, anerkende kolleger eller søge i netværket for at finde de svar, der er brug for. Det er dokumenteret, at en medarbejder, der stiller spørgsmål på en samarbejdsplatform, som regel får hurtigere svar end ved at kontakte en helpdesk eller sende en e-mail.

Ledelsen rundt omkring i virksomhederne bliver også bedre og bedre til at tage samarbejdsværktøjerne til sig. De poster fx små korte videomeddelelser om indførelse af nye processer - i stedet for at sende en e-mail. Det appellerer i øvrigt direkte til generation Y, som er ved at indtage arbejdsmarkedet, og som er vant til at kommunikere via levende billeder.

Ved at skabe et digitalt samarbejdsunivers på jobbet, som minder om det, medarbejderne bevæger sig i uden for arbejdstiden, kan ledelsen altså øge de ansattes produktivitet. Medarbejderne har lettere ved at få gang i kommunikationen med deres kolleger og samarbejdspartnere og få dem inddraget i samarbejdet. De får hurtigere svar på deres spørgsmål. De kan hurtigere tage de rigtige beslutninger og kan i det hele taget udføre deres arbejde hurtigere og mere effektivt. Alt sammen til gavn for virksomhedens konkurrenceevne.

Læs mere om vores løsninger her, eller kontakt os på 70269500

Kilde: Osterman Research, Inc. Læs hele undersøgelsen her