IntraNote logo

Hvordan er jeres virksomhedskultur?

At interessere sig for den kultur, som er i organisationer, er relativt nyt. Begrebet ’virksomhedskultur’ fik for alvor vind i sejlene i begyndelsen af 1980’erne. Siden da har flere, både teoretisk og praktisk, arbejdet med, hvad kultur betyder for virksomheder. Kultur er udtryk for den måde, vi gør tingene på. Den er indforstået og findes over alt, hvor der er mennesker, som agerer sammen.

Alle har den, men ingen kan helt definere den

Alle organisationer udvikler en kultur, en ”måde at gøre tingene på”, uanset om det er bevidst eller ej. Kulturen er på mange måder den lim, som binder organisationen sammen og udgøres af de normer, værdier og handlinger, som findes i virksomheden. Fordi virksomhedskulturen er et sammensurium af de tre elementer, kan den være meget svær at få fat om.

Hvordan er kulturen i jeres virksomhed? Det er ikke så let at svare på, fordi kulturen er indforstået. Vi kender det, når vi besøger andre virksomheder. Måske er deres forhold til deadlines en anden. Måske hilser de på hinanden ved at give kram i stedet for hånd. Eller måske er deres samarbejdskultur anderledes. Men hjemme i din egen virksomhed tænker du ikke over, at I gør tingene på en særlig måde. Det er bare sådan, man gør.

Og det kan være svært at ændre på ’plejer’. Men nogle gange er det nødvendigt. Måske skal I implementere et nyt system, fusionere med en anden virksomhed, indsluse et stort hold nye medarbejdere eller noget helt fjerde. I sådanne situationer (og mange, mange flere) kan det være nødvendigt at se på, og måske ændre, virksomhedskultur.

Kuldsejler virksomhedsstrategien? Så er det måske kulturen, som spænder ben.  Læs her hvorfor culture eats strategy

Kulturen kan ses på bundlinjen

I en tid hvor produkter og services kan kopieres og deles med lynets hast, er kulturen den ting, som adskiller virksomhederne fra hinanden. En undersøgelse fra McKinsey viser, at der er en sammenhæng mellem en frugtbar virksomhedskultur og overskud på bundlinjen

Straks tænker man ”Sådan en kultur må vi skabe”. Problemet er bare, at virksomhedskultur er nærmest umuligt at kopiere. Det er et miks af historie, personer, ledelsesmetoder, værdier, artefakter og meget mere. Men den er ikke  umulig at modellere. Derfor har vi skrevet en e-bog med en guide til at analysere jeres kultur og tre tips til at arbejde med den.

Kilde: McKinsey - Culture: 4 keys to why it matters: https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/the-organization-blog/culture-4-keys-to-why-it-matters

New call-to-action